mandag 21. september 2009

Våre medievaner

Bruken av medier har endret seg mye de siste årene. Det er ikke lenge siden TV var i svart- hvitt og mobilene store mursteiner. Nå finnes medier overalt, ikke bare aviser og radio. Det er nettaviser, TV, ukeblader, radio, nettsteder, osv. Vi bruker mediene til å få informasjon, men mest av alt til underholdning.

Tv, film og radio
F. eks. Av tiden vi bruker på massemediene en gjennomsnittsdag blir 37 % brukt til å se på tv. Dette tilsvarer 2 timer og 22 minutter. Og for ungdommer er det enda mer. Før i tiden var det radio som gjaldt, og så kom TV’n og tok over. I en undersøkelse som ble foretatt av Bjørknes Privatskole, viste at studentene i gjennomsnitt 20 timer i uka. De som så minst på TV så 8 timer i uka, mens de som så mest så 40 timer. TV programmene de ser er for det meste amerikanske komiserier som ”Kongen av Queens”, ”Friends”, ”Seinfield”, Simpsons, Family Guy og lignende. Ellers ser et stort antall studenter/ungdommer på vår egen favoritt, ”Hotel Cæsar”.
Studentene ble også spurt om filmfavoritter, og det viser seg at svarene som gikk igjen i besvarelsen var Quentin Tarantinos ”Pulp Fiction”, triologien ”Ringenes Herre”, og klassikeren ”Forrest Gump”.
Av radioprorammer som går igjen blant ungdommer er P4, P3, Radio 1, og NRJ. NRJ er spesielt tilpasset unge lyttere og spiller det aller nyeste innen musikkverden.
Ikke overraskende er det de nyeste seriene og den nyeste musikken som ungdommene hører og ser på, men de liker også gamle slagere og filmer. Ungdommer bruker mediene mye mer enn før, nettopp fordi det er så mye av dem. Bruken kommer nok heller ikke til å minke, den kommer til å øke mer og mer.

Kilde; Undersøkelsen er hentet fra Bjørkebladet, http://www.bjorknes.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar