torsdag 24. september 2009

Valgkamp 09; Høyre best på mediebruk

I valgkampen 2009 har partiene brukt mediene på en helt ny måte. De har brukt populære nettsteder som Twitter og Facebook for å nå fram til folk, og da spesielt unge velgere. Ifølge ekspertene er det høyre leder Erna Solberg som er den partilederen som har vært flinkest til å kommunisere med velgere på nett.


Veldig hyggelig, sier Solberg, om å gå av med seieren i VG Fredags Twitter kåring. Hun innrømmer at hun lenge var skeptisk til nettfenomenet, men at hun nå er blitt bitt av Twitter basillen. Hun forteller at det er hun selv som er på Twitter og kommenterer på blogg. Det eneste hun får hjelp til er det tekniske med å legge ut videoer. – Jeg er veldig opptatt av at ingen bruker mitt navn, og jeg er passe nerdete, sier Erna Solberg til dagens næringsliv.

På plassene etter Erna Solberg kommer: Torstein Dahle (Rødt), Kristin Halvorsen (SV), Jens Stoltenberg (Ap), Siv Jensen (FrP), Liv Signe Navarsete (Sp), Dagfinn Høybråten (KrF) og Lars Sponheim (V).

Ernas nettbruk i valgkampen har helt klart hatt en stor betydning for valgresultatet, der de fikk 17,2 % (3+1) og med 30 mandater (+7).

Besøk Erna på Twitter her: twitter.com/hoyre

Kanaler som Youtube, Twitter, Facebook og lignende kan altså være avgjørende for en slik valgkamp. Det er på disse stedene man når frem til folk og får spredd budskapet sitt.

Kilder; hoyre.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar